Élet az üvegházban. Készülnek a Megyei Klímastratégiák.

2017-10-03 ENSZ logo 700 web2017-10-02 elet az uveghazban uveghaz web

2017-10-02 elet az uveghazban 13 web

A 13. számú ENSZ Fenntarthatósági célkitűzéshez kapcsolódik jelen cikkünk, a hazánkat is érintő klímaváltozásról, és a Megyei Klímastratégiák kidolgozásának fontosságáról.
Mi is az üvegházhatás, amely klímánk megváltozásához, a globális felmelegedéshez vezet? Dióhéjban, a fosszilis energiahordozók (kőolaj, földgáz, szén) elégetésekor keletkező széndioxid (CO2) a légkörbe jutva úgy viselkedik, mint az üvegház, beengedi a Föld légkörébe a napsütést, de a keletkezett meleget bent tartja, mely veszélyes mértékű klímaváltozás felé sodor minket.

2017-10-02 elet az uveghazban kibocsatas web

2017-10-02 elet az uveghazban co2 web

 

 

 

 

 

 

 

A klímaváltozás enyhítésére tett intézkedések globális „közjószágnak” minősülnek, így Magyarországon is az államigazgatási szervek felügyelik az ezzel kapcsolatos tevékenységet. A klímaváltozás nem kifejezetten környezetvédelmi kihívás, sokkal inkább egy komplex közgazdasági probléma.
Az egész országban megkezdték a Megyei Klímastratégiák kidolgozását. A cél a megye területén működő intézmények és szakemberek bevonása a megelőzés, a hatások mérséklése, az alkalmazkodó képesség javítása, és a helyi viszonyokhoz illeszkedő, megvalósítható stratégia. A klímastratégia sikeres megvalósításához elengedhetetlen az érintett célcsoportok tájékoztatása és szerepvállalása. Ugyanakkor fel is kell készülnünk azokra a változásokra, melyeket megelőzni már nem tudunk.


Földünk klímája az elmúlt tízezer évben a földtörténeti előzményekhez képest szokatlanul stabil volt. A 21. század emberének viszont új kihívással kell szembenézni.  A folyamatok az egész Föld klímájára kiterjednek. Megváltoztak a hőmérsékleti és csapadékviszonyok, egyre gyakoribbak a szélsőséges időjárási jelenségek és ehhez kapcsolódóan csökken a hozzáférhető ivóvíz és élelmiszer mennyisége. A talajvízszint egyre mélyebbre húzódik, ami megnehezíti az öntözést. Mindent elsöprő viharok, árvizek, hőség és aszály, vagy tomboló erdőtüzek pusztítják Földünket.

2017-10-02 elet az uveghazban aszaly2 web2017-10-02 elet az uveghazban arviz3 web

 

 

 

 

 

 

 

 

De valójában nem a természettel kell szembeszállnunk, hanem a fogyasztói társadalom természetellenes értékrendjével, a termelés, a fogyasztás és a kibocsátás egyre növekvő örvényével. Tudatosodnia kell annak, hogy az eddigi fogyasztási szokásaink nem lesznek a jövőben fenntarthatók.
Probléma, hogy a lakosság kevésbé ismeri az éghajlatváltozás magyarországi hatásait. Hallottak ugyan a sarki jég és a hósapkák olvadásáról, de a hazánkat is érintő aszályt és elsivatagosodást kevesebben ismerik.2017-10-02 elet az uveghazban klimavaltozas magyarorszag web
Felhasznált források:
http://www.klimabarat.hu
http://www.vpmegye.hu
http://www.met.hu
https://www.mediaklikk.hu

 

 A cikket rövidesen folytatjuk további érdekességekkel!

Füstölgő gondolatok a dugóban: Autómentes Nap (szeptember 22.)


2017-09-12 automentes nap 11 cel 128 webFenntartható városok és közösségek című, 11. számú ENSZ célkitűzéshez kapcsolódik jelen cikkünk, mely a közelgő Autómentes Nap kapcsán született. Az Európai Mobilitási Hét fő célja a környezetbarát és fenntartható városi közlekedés népszerűsítése az autózás helyett.
Már nem csak a főváros „kiváltsága” a reggeli és délutáni erős városi forgalom. Lassan megszokássá válik a reggeli várakozás, araszolgatás és idegeskedés a forgalmi dugóban. Mégis csináljuk. Az utakon közlekedő autók száma folyamatosan növekszik, ami a városlakók életminőségének csökkenését hozza magával (zaj- és levegőszennyezettség, balesetek, stressz).
2017-09-12 automentes nap dugo web
A fenntartható közlekedés három fő ága a közösségi közlekedés, a kerékpározás és gyaloglás.          
2017-09-12 automentes nap biciklis 270  web2017-09-12 automentes nap rolleres 270 web  

Kicsiben, de mindannyian tehetnénk a változásért. Természetesen nem mindenkinek van lehetősége autóról kerékpárra váltani. Ebben az esetben a célcsoportot elsősorban azok jelentik, akik legfeljebb 5 km-re laknak a munkahelyüktől. A kerékpározás az „élhető város” koncepció szerves része. A kerékpár hely- és energiatakarékos, és nem okoz sem zaj-, sem légszennyezést. A kerékpározás hozzájárul a fenntartható mobilitás megteremtéséhez, továbbá hatékony és nem utolsó sorban egészséges.

2017-09-12 automentes nap bandi bicoval 345 web2017-09-12 automentes nap gyalogos 345 web

 

 

 

 

 

 

 
Persze ehhez szükséges lenne egyéb változásokra is, mint a közforgalmú terület újrafelosztása úgy, hogy az a gyalogosokat, a kerékpárosokat vagy a közösségi közlekedést hozza előnybe (pl. szélesebb járdák, új kerékpár- vagy buszsáv kialakítása, új forgalomcsökkentő intézkedések, sebességkorlátozások). Fontos lépés lenne, a kerékpárút-hálózat és a hozzá kapcsolódó létesítmények fejlesztése (bővítések, felújítás, kitáblázás, kerékpártárolók és kerékpárkölcsönzők).
2017-09-12 automentes nap ures busz web
Sokan csak a kényelem miatt választják az autót a közösségi közlekedés helyett. Persze ehhez olyan színvonalú közösségi közlekedést kell biztosítani, hogy átüljenek az emberek az autókból a közösségi járművekbe.
2017-09-12 automentes nap kzossegi közlekedes web 2017-09-12 automentes nap bicikliszerelo 345 webMég ha az Autómentes Nap egy évben csak egy napig tart is, és csak egy utópisztikus álom az autómentes város, mégis fontos célja, hogy ösztönözze a felelős autóhasználatot, így azok is hozzájárulhatnak a fenntarthatóbb városi környezet létrehozásához, akiknek munkájukból kifolyólag mindenképpen autóval kell közlekedniük. Kiemelt cél az egy autóra jutó utasok számának növelése. Az „egy autóban egy ember” trendet látva cseppet sem meglepő az utak csúcsidei telítettsége.
Az Európai Mobilitási Hét és az Autómentes Nap célja, hogy a közlekedési módok használati aránya a fenntartható közlekedési módok javára változzon, mely mozgásszegény életmódunkban is jelentős javulást hozhat.

Ha alapos önvizsgálatot tartunk, rájöhetünk, hogy sokszor indokolatlan estekben is a slusszkulcs után nyúlunk. Pedig egy „egészségügyi séta” csak a javunkra válhat, ha gyalogosan, vagy biciklivel átdöcögünk a közeli szupermarketbe. A szabadidős tevékenységek alkalmat adnak arra, hogy felfedezzük a várost egy egészen más szemszögből, mint a rohanó forgalomban.
Ezeken a rendezvényeken lehetősége nyílik a városoknak, hogy szemléletformálással és a városlakók tájékoztatásával változást idézzenek elő az emberek magatartásában, és fenntarthatóbb közlekedési stratégiát próbáljanak közös erővel kialakítani.

Az idei Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap fő témája a tisztább közlekedési módok előnyeinek hangsúlyozása. Az érdeklődők megismerhetik a környezetbarát járműveket. Ilyenek közt tartják számon az elektromos, a hibrid, a gázüzemű (NGV), a cseppfolyósföldgáz-meghajtású (LPG) és a biogáz-meghajtású 2017-09-12 automentes nap eauto 345 webjárműveket. A közös autóhasználatot és a telekocsis utazási lehetőségeket is egyre inkább a köztudatban kéne elültetnünk.

A Bakony–Balaton UNESCO Geoparkot alaító és fenntartó Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság (BfNPI) idén harmadjára vesz részt foglalkoztató játékokkal Balatonalmádiban, az Autómentes Napon. Nekünk is fontos, hogy geoparkunk városai élhetőbb közösségi terek legyenek. Szervezünk autómentes geotúrákat és hangsúlyozzuk, hogy számtalan felfedezni való természeti kincset és értékek ismerhetünk meg a lakóhelyünk közelében is, az autóhasználatot minimálisra csökkentve. A BfNPI munkatársai a közös autóhasználatot és a telekocsis utazási lehetőséget megvalósítva próbálnak példát mutatni.
                                                                                                                   Kép forrása: https://elektromosautok.com/

         2017-09-12 automente nap levelesauto web

Kép forrása: http://www.focus.de

Felhasznált forrás: http://emh.kormany.hu/

 

Miért feleslegesek az erdei hulladékgyűjtők?

Mostani cikkünkben az ENSZ Fenntarthatósági Célkitűzések közül a 15. számú pont, a SZÁRAZFÖLDI ÖKOSZISZTÉMÁK VÉDELME témakör kapcsán, valamint a közelgő Tiszta hegyek napja (szeptember 26.) alkalmából mi is megfogalmaztuk, hogy milyen is hulladék szempontjából fenntartható természetjárás.

2017-08-30 ENSZ web
Alapvetően azt már betartjuk, hogy nem szemetelünk, hiszen erre tanítottak minket kisgyerekként is, de egy erdei szemetest látva úgy gondolhatjuk, hogy helyesen cselekszünk, amikor odadobjuk a hulladékunkat.
Nagy előrelépést jelentene, ha a magunkkal vitt elemózsia, innivalók csomagolóanyagától és felesleges, hulladékká vált tárgyainktól nem igyekeznénk minél előbb, a legközelebbi útba eső hulladékgyűjtőnél megszabadulni, hanem hazavinnénk magunkkal a hátizsákunkban, és ott dobnánk ki.

2017-08-30 ne szemetelj web
Mi, itt a Bakony–Balaton UNESCO Geopark területén élők és kirándulók is osztjuk azt a szemléletformáló, és a jelenleginél is tudatosabb közösségi magatartást, hogy „Ami bement az erdőbe, vagy felment a hegyre, az vissza is tud jönni onnan”. Nincs más tennivalónk, csak a felszerelésünkbe bekészíteni egy zacskót a hulladéknak, amiben hazahozhatjuk. Ugyanis a településeken kialakított rendszeres, heti közszolgáltatás az erdei szemetesekre nem terjed ki.

2017-08-30 erdei szemetes3 web

2017-08-30 bandi2 webNapi problémát okoz az erdei pihenőhelyek mellett kialakított hulladékgyűjtők fenntartása, ugyanis hatalmas területekről, és számtalan hulladékgyűjtőjéről van szó, melyek sokszor járművel megközelíthetetlen helyen vannak, és ezeket valakinek végig kell járnia sokkal több idő, energia és pénz ráfordítással, mint ha magunk gondoskodtunk volna szemetünk megfelelő életútjáról, gondolva itt akár a szelektív hulladék gyűjtésére is.
 Az erdő élővilága szemet vethet ugyanis a gyűjtőkbe elhelyezett élelmiszer maradékra, nem kis rendetlenséget okozva ezzel a természetben. Ha pedig, a szétdúlt hulladékot még az időjárás is kezelésbe veszi, a végeredmény egy hulladékkal beterített erdő lesz.

2017-08-30 sun webKép forrása: internet

Nem elvetendő gondolat tehát a lakosság és a kirándulók szemléletformáló tájékoztatása mellett lépésről lépésre az erdei hulladékgyűjtők felszámolása. A Bakony–Balaton UNESCO Geopark is szívén viseli a tanösvények, természetvédelmi területek rendezetten és tisztántartását.

2017-08-30 erdei hulladekgyujtes web

 

 

 

Zöldülnének a fenntarthatóságért?

zold infrastruktura fenntarhatosag 1 NR 3452017-07-01 zold varosok 11 webAz ENSZ Fenntartható Fejlődési Csúcstalálkozón elfogadott 17 cél közül a 11-es számú, Fenntartható városok és közösségek célkitűzés kapcsán hangzottak el előadások a Városiasodás és környezetvédelem a Balaton Régióban című konferencián, melyet Balaton Fejlesztési Tanács munkaszervezete a Balatoni Integrációs Közhasznú Nonprofit Kft. szervezett meg Siófokon a közelmúltban. A rendezvényen résztvevők számos témában új ismeretekkel gazdagodhattak, többek között a zöld infrastruktúrában rejlő fenntartható megoldásokkal.

Maga a fogalom hazánkban még kevésbé ismert. Gerincét a zöldfelületek, vagyis a „zöld” elemek és a vízfelületek, vagyis „kék” elemek adják, mely kiegészítheti vagy esetenként kiválthatja a műszaki, azaz „szürke” infrastruktúra-elemeket (utak, csatornák, vezetékek és berendezések, épületek stb.). A zöld infrastruktúra azon az elven alapszik, hogy a területrendezésbe tudatosan beépítik a természet és a természeti folyamatok védelmét. A városi környezet visszakapcsolható az ökoszisztémába, amely számos értékes javat biztosít az emberi társadalom számára.

zoldhomlokzat fenntarthatosag 2 NR 345Zöld infrastruktúra szemléletű megközelítés a kulcsa a fenntartható földhasználatnak különösen a városokban, ahol rendkívül erős nyomás nehezedik a környezetre. A települési csapadékvíz gazdálkodásnak is hatékony eszköze lehet, mely egyben megújuló energiaforrás. A városi zöldterületek kismértékű átalakításával, a költséges infrastruktúra (pl. csapadékvíz elvezetés, árnyékolástechnika, mesterséges párologtatás) kiépítése helyett a természet által nyújtott olcsóbb, tartósabb megoldásokat vehetnénk igénybe, vagy kiegészíthetnénk vele a „szürke” infrastruktúra hálózatot. Az automata öntözőrendszereknél is az értékes ivóvíz helyett hasznosítható lenne a jó minőségű csapadékvíz.

A zöld infrastruktúra jelentősége többek között, hogy hozzájárul a klímaváltozáshoz való alkalmazkodáshoz és csökkenti a szélsőségeket, a természeti katasztrófákkal, mint például az árvizekkel szembeni sebezhetőséget. Egy város fenntartható, természetes légkondicionáló hálózatának elemeit képezhetik a zöld infrastruktúra elemek, a növények, a vízfelületek, a vízáteresztő útburkolatok és az árnyékolást, légmozgást segítő szerkezetek, mely szerepet játszhat a légkondicionáló gépek használatának mérséklésében.zoldtetok fenntarthatosag 3 NR 345

A zöldhomlokzat megköti a port és a légnemű szennyezőanyagokat. A zsúfolt nagyvárosokban és sűrű beépítésű városi szövetben, harcok folynak minden négyzetméterért, így ha nincs lehetőség a zöldfelületek vízszintes irányú bővítésére, akkor a függőleges felületek növényesítése lehet a megoldás, hogy egy élhetőbb környezetet teremtsünk.

A levélfelület oxigént termel, széndioxidot köt meg és a levegő nitrogéndioxid- és kéndioxid-mennyiségének csökkentésében is szerepet kap, ezzel javítja a levegő minőségét. Csökkenti a városi hősziget-hatást. A fehérre vakolt falhoz képest a déli zöldhomlokzatok közel 20°C-kal is csökkenthetik a felület hőmérsékletét. A zöldhomlokzat növényeinek levelei mozgó lamellaként működnek. Légmozgás jön létre, ami hűti a levegőt, a növény árnyékolóként a hőmérséklet csökkentésében is közreműködik. A hőhatás elleni védelem szempontjából a régi építésű épületeknél a lombhullató zöldhomlokzatok növényei téli lombtalan állapotukban az épületek faláig beengedik a nap melegét, míg nyáron zöldleveles állapotban azt távol tartva hűtenek. Növelik a falak élettartamát az UV-sugárzás és a csapadék káros hatásainak mérséklésével, ugyanakkor hagyják átszellőzni a falat.

zoldtetok fenntarthatosag 4 NR 345A zöldtetők, vagyis a növényzettel borított födémek esetében a kertészeti és a szigetelési rétegek szerves egységet alkotnak. A zöldtető által összegyűjtött csapadékvíz lecsökkenti a csatornahálózat által összegyűjtött csapadékvíz költségeit. A funkcionális előnyök mellett, a zöldtető egy dizájn elemmé is válhat, amely építészeti egyediséget nyújthat az épületnek.
A kertészeti réteg vastagságának csak a statikai terhelhetőség szab határt. Kertészeti szempontból az extenzív zöldtető esetében 5-10 cm-es ültető közegbe ültetik a helyi klímában már bizonyítottan szárazságtűrő, ellenálló, évelő növényfajokat.

Intenzív zöldtetős megoldás esetén minimum 30 cm ültető közegtől akár a talajszinti kerttel megegyező tetőkert is kialakítható, így 1-1,5 m mély talaj esetén akár már kisebb fák is telepíthetők. A gondosan megválasztott növényzet nitrogén-dioxidot, szálló port, és egyéb légszennyező anyagokat köt meg, mentális és fizikai javulást hoz a városlakók számára, valamint az ingatlanpiacot is felpezsdíti, és megnöveli az ingatlanok értékét.

A zöld város egészségesebb, klímabarát környezet, melyzold infrastruktura fenntarhatosag 5 NR 345nek alapelemei a közparkok, közkertek, fasorok, vízparti zöldsávok és városi erdők hálózatai. A zöld gyűrűről a város meglévő nagy kiterjedésű zöldfelületeinek széles parksávokkal, fásított sétálóutcákkal és kerékpárutakkal való összekötéséből jön létre. A zöldhomlokzatok, zöldtetők, zöldített árkok a település belsejében, vagy zöld sávok a települések külső szegélyein mind segíthetik, hogy városaink fenntarthatóbb életterek lehessenek.

Bakony–Balaton Geopark területén Nemesvámos községben tudunk zöld infrastruktúrás beruházásról, melynek keretében Multifunkcionális Művelődési- és Faluközpontot hoztak létre, hangsúlyozva a természetes anyagok használatát, illetve a fenntartható, ökotudatos építészetet, bekapcsolódva ezzel a magyarországi Green City fenntarthatósági projektbe, valamint Balatonfüreden valósult meg a helyi uszoda extenzív zöldtető felülete közel 600 m2-en.

Felhasznált források:

http://magyarmezogazdasag.hu
http://www.eukn.eu
http://zoldtetokft.hu
http://www.nemesvamos.hu
http://www.zoldtetok.hu